Sütőtök, az őszi-téli kedvenc

Az emberiség több ezer éve termeszti a tökféléket, minden földrészen megtaláljuk egyedi képviselőiket. A tökfélék, és köztük a sütőtök termesztése hazánkban is jelentős.

A sütőtök az ősz egyik legkedveltebb zöldségféléje, mely magas rost-, vitamin, és ásványianyag tartalmának köszönhetően teljes értékű táplálék, számos jótékony hatással bír. Amerikából származik, Európában a 15. század körül vált közkedveltté. Egyik legnagyobb előnye, hogy megfelelő körülmények között hónapokig eltartható és fogyasztható.

A sütőtök jellemzői

 

A sütőtök a tökfélék, más néven kabakosok családjába tartozó, egyéves trópusi kúszónövény. A sütőtök terjedelmes tökféle, durva serteszőrökkel borított szára több méter hosszúra nőhet. Levelei nagyok, felületük márványozott. Virága egyivarú, pártája általában forrt, színe élénksárga. Sajátos bogyótermése az akár 8 kg tömegűre növő kabak, mely éretten élénk narancssárga színű, húsának színe a világossárgától a sötétnarancsig terjed.

A sütőtök termesztése

 

A legtöbb fogyasztásra termesztett tökféle nagy helyet foglal el, alakítsuk a növény méretéhez a sor- és tőtávolságot. A sütőtök a tápanyagban gazdag, könnyen átmelegedő, levegős talajt kedveli. Vízigényes zöldségféle, így a folyamatos vízellátásra ügyeljünk. A sütőtököt termeszthetjük állandó helyre vetéssel és palántázhatjuk is. Helyrevetés során 3-4 magot, 6-8 cm mélyre vessünk, a kikelt növények közül a két legerősebbet hagyjuk meg.

 

Hogy méretes és egészséges sütőtökeink nőjenek, egy-egy tövön maximum 3-4 termést hagyjunk meg, a felesleges terméseket távolítsuk el. A sütőtököt az első fagyok idején azonnal takarítsuk be, majd száraz, újságpapírral bélelt ládákban, fagymentes helyen tároljuk.

A sütőtök hatásai, felhasználása

 

A sütőtök sok vitamint (A-, B1-, B2-, B6-, C-vitamin), ásványianyagot (cink, foszfor, kalcium, kálium, mangán, réz, vas), béta-karotint, folsavat, rostanyagot tartalmaz. Rendszeres fogyasztása magas rosttartalmának köszönhetően enyhíti a gyomorpanaszokat, segíti az emésztést, gyorsítja az anyagcserét. Magas kálium tartalma miatt csökkenti az érelmeszesedés és a magas vérnyomás kockázatát. Gyulladáscsökkentő hatású, enyhíti az allergiás tüneteket, a pattanásos bőr tüneteit csökkenti. Megfázás, nátha esetén magas vitamin-, antioxidáns tartalmának és gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetően igen hatásos, igazi immunerősítő. Alacsony kalóriatartalmának köszönhetően fogyókúrázók is fogyaszthatják.

 

Magját megpörkölve, sózva finom tökmagot kapunk, mely magas olaj- és vitamintartalmának köszönhetően nagyon egészséges csemege. A magban található omega-3 zsírsav, E-vitamin erősíti az immunrendszert, csökkenti a koleszterinszintet, táplálja a száraz bőrt, enyhíti a prosztata problémákat.

+1 tipp:

 

A sütőtököt akár nyersen is fogyaszthatjuk, de sütve ízletesebb, édesebb lesz. Készíthetünk belőle levest, krémlevest, salátát, kenyeret, köretet, turmixot, sőt, desszerteket is. 

Homoktövissel az erős immunrendszerért
Egy elfeledett télen érő gyümölcs: a naspolya
Fokhagyma, egy igazi téli csodaszer
Kedvelt karácsonyi fűszerek gyógyhatásai
Egy újra felfedezett gyógynövény, a goji

A felhasznált illusztrációk saját fotóink mellett, fizetett jogdíjas képek,

illetve a www.netherbarium.hu oldal szabad felhasználsú fényképei.

A gyógynövények nem helyettesítik az orvosi kezelést!

Kérjük, problémáival mindig forduljon szakorvoshoz is!

​© 2017 by Neked mi használ? | Hungary | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem