Mikor, ha nem most? Turbózd fel az immunrendszered szezonális finomságokkal

A nyár vége minden szempontból a legideálisabb időszak, hogy felkészítsük immunrendszerünket az őszre, télre. Vitamindús gyümölcsök és zöldségek érnek, zöldellnek a fűszernövények és gyógynövények, még van lehetőségünk feltöltekezni a nap sugaraiból, a természet pedig egyre színesebb és hívogatóbb.

Paradicsom, paprika, lecsó

 

Nem lehet eleget hangsúlyozni: a legjobb akkor enni a zöldségeket, amikor hazánkban szezonjuk van. Érik a paprika, a paradicsom, a cukkini, érdemes minél többet frissen fogyasztani belőlük. Készítsünk salátát, melyből ne hiányozzon az olaj, ez segíti a zsírban oldódó vitaminok és színanyagok hasznosulását. A lecsót még most érdemes készíteni, ebből akár télire is eltehetünk.

Gyógynövény tea alapanyagok begyűjtése

 

Gyűjtsük be és szárítsuk meg kedvenc gyógynövényeinket, hogy a tél folyamán legyen miből fogyasztani. A növények szárítására az árnyékos, száraz, jól szellőző helyek a legmegfelelőbbek, csokrokba kötve lógassuk őket. Tároljuk a gyógynövényeket jól zárható edényekben, például befőttes üvegekben. Az immunrendszer erősítésére fogyasszunk csalán teát esténként, de a ginszeng gyökér tea is remek választás testünk megerősítésére.

Pestóra fel!

 

A különböző fűszernövényekből, magvakból, olajakból álló pestók, amellett, hogy isteni finomak, sok vitamint, ásványianyagot és illóolajokat tartalmaznak. Készítsünk fűszerkrémet a bazsalikomból, petrezselyemből, tárkonyból, oregánoból, kakukkfűből, ízesítsük mogyoróval, dióval, mandulával. Tegyünk el néhány üveggel a nyár ízeiből a hidegebb napokra is, nagy élvezetet fog nyújtani a pirítósra kent házi pestónk a hűvös reggeleken.

Sütőtök

Hamarosan itt a tök szezon, fogyasszuk minél többet ebből a sokoldalú zöldségből. A sütőtökben A-, B-, C- és E-vitamin, béta-karotin, kálium fordul elő nagy mennyiségben. Magas rosttartalmának köszönhetően jót tesz az emésztésnek, segíti a gyorsabb anyagcserét. Fogyaszthatjuk édesen vagy sósan, ízesíthetjük különböző fűszerekkel, a zsírban oldódó E-vitamin miatt pedig locsoljuk meg egy kis olajjal is, a dióolaj például nagyon jól passzol az ízéhez.

​​Szőlő szezon

A szőlőnek igen magas az ásványianyag tartalma: többek között vas, kálium, magnézium, réz, szelén és cink található benne, valamint B-, C- és E-vitamin tartalma is jelentős. Találhatóak még benne polifenolok (tannin), flavonoidok és antioxidánsok is. A szőlőmagban és a belőle készült olajban antioxidáns anyagok, bioaktív anyagok, telítetlen zsírsavak (linolsav) és klorofillt található.

Olajozzunk!

 

A különböző hidegen sajtolt olajok vitaminokban (A, D, E, F, B17) és telítetlen zsírsavakban, omega-6 zsírsavban (a linolsav) és omega-3 zsírsavban (alfa-linolénsav, ALA) gazdagok.

A jó minőségű növényi olajok nemcsak belsőleg hasznosak: bőrünk is puhább és hidratáltabb lesz fogyasztásuk esetén. Próbáljunk ki minél többféle olajt, így például a szőlőmagból, barackmagból, lenmagból, tökmagból, dióból készült olajokat.

Süss fel nap!

S végül, de nem utolsó sorban a napozás áldásos hatásairól se feledkezzünk meg. A reggeli és délutáni órákban töltsünk minél több időt a szabadban, hiszen a D-vitamin raktárainkat most tölthetjük fel legegyszerűbben a télre. Legyünk minél többet a szabadban, kiránduljunk, kertészkedjünk, sportoljunk a tarkába színesedő természetben.

Homoktövissel az erős immunrendszerért
A gyógytea készítésének alapszabályai
Gyomorpanaszok enyhítése gyógynövényekkel
A tőzegáfonya, a vörös áfonya és a fekete áfonya gyógyhatásai
Egy újra felfedezett gyógynövény, a goji

A felhasznált illusztrációk saját fotóink mellett, fizetett jogdíjas képek,

illetve a www.netherbarium.hu oldal szabad felhasználsú fényképei.

A gyógynövények nem helyettesítik az orvosi kezelést!

Kérjük, problémáival mindig forduljon szakorvoshoz is!

​© 2017 by Neked mi használ? | Hungary | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem